Kuva messuosastosta, jossa Niemikotisäätiö mukana Niilo-posterin kera

Niilo-sovellus valloitti mielenterveysmessuilla

Mielenterveysmessut 19.-20.11.2019

Mielenterveysmessuja alettiin suunnittelemaan jo elokuun puolessa välissä, kun pidettiin ensimmäinen messukokous Pasilassa. Heti alusta alkaen mukaan lähti mukavasti porukkaa, ja kokemusasiantuntijat olivat iso osa suunnittelutyöryhmää. Messukokouksia pidettiin lopulta yhteensä kolme, joiden aikana saatiin paketti hyvin kasaan. Pääteemaksi tälle vuodelle päädyttiin ottamaan Niilo-mobiilisovellus, sekä Niemikotisäätiön 35 vuotta toimintaa -juhlavuosi. 

Messuosasto kasattiin messuja edeltävänä maanantaina. Kalusteet oli tilattu messujärjestäjältä, ja takakankaan suunnitteli meidän viestintämme superstara Katja Lampela. Niemikotisäätiön toimintaa tuotiin esiin yksiköistä kertovilla kollaaseilla, sekä tietysti erilaisin esittein.

Haastavin tehtävä osaston rakentamisessa oli Niilo-banaanien puhaltaminen. 


Niilo messuilla

Niiloa esiteltiin laajasti Niemikotisäätiön standilla. Sinne oli pystytetty kaksi Niiloa esittelevää roll-upia: suomeksi ja englanniksi. TV-monitorissa pyöri niin ikään suomeksi ja englanniksi esittely Niilosta Niemikodin esittelyn kanssa luuppina.

Niiloa esittelivät ahkerasti ja pätevästi niin kokemusasiantuntijat kuin Niemikotisäätiön henkilökunta. Palaute oli hyvin kiinnostunutta ja innostunutta. Kokemusasiantuntijoita oli messutehtävissä kaikkiaan kymmenen, joista Harri Inkinen myös oli esittelemässä Pasin kanssa Niiloa messujen tietoiskussa. Niiloa päästiin esittelemään myös Lähiradiossa: Heikki Krook haastatteli sinne Pasia ja kokemusasiantuntija Olli Marttilaa. Messuosastolla oli myös Niilo-tehtävä: yleisö sai miettiä ja ideoida Niilon sisältöä. Vastaukset kiinnitettiin banaaninmuotoisissa tarroissa kartongista askarreltuun banaanipuuhun. Vastauksia tuli kaikkiaan 203 kpl. Yli puolessa vastauksista oli todettu jotain itsestäänselvää tai vitsikästä, kuten että Niilo on nimi tai apina tai esim. eläinkoti. Lähemmäs puolessa vastauksista oli kuitenkin mietitty sovelluksen mahdollisuuksia. Niilon nykyisistä ominaisuuksista tunnuttiin myös olevan perillä: tuen antaminen, vinkkaaminen, toipumisorientaatiolähtöisyys. Parissakymmenessä oli viittaus yhteydenpitoon ja vertaistukeen. Myös jonkinlaista uutta Niiloa pystyttiin joissakin vastauksissa hahmottelemaan mm. seuraavanlaisesti: motivaattori, supportiivinen tukiäly, neuvontapalvelu, mahdollisuus itsenäistyä, tulevaisuus.

Banaanitarra-tehtävä runsaine vastauksineen täytti tarkoituksensa kiinnostuksen herättäjänä hyvin. Tehtävän palkinnoksi jaettiin Niilo-tarroilla varustettuja banaaneja kaikkiaan n. 280. Banaaniteemaa kannatteli myös kolme banaani-ilmapalloa. Erityisesti hyvää palautetta positiivisen huomion keräämisestä saivat Niilo-apinoiksi pukeutuneet kolme kokemusasiantuntijaa. Kukin teki yli parituntisen päivystysvuoron messukansan keskuudessa jakaen esitteitä tai banaaneja.


Messuilla esittelijänä

Esittelijöitä saatiin tänä vuonna messuille hyvin mukaan, kokemusasiantuntijoita oli kymmenen, joista kolme työskenteli Niiloina, ja eri yksiköistä tulleita ohjaajia oli kaksitoista. Iso osa messuille olleista oli ensikertalaisia, ja kaikkien palaute oli, että päivä oli mukava ja useimmat jo lupailivat tulla mukaan ensi vuonnakin. 

Esittelijöiden tehtävänä oli lähinnä kertoa ihmiselle Niemikotisäätiöstä ja Niilo:sta. Jokainen esittelijä kohtasi messukävijöitä erinomaisesti, vaikka ympärillä oli hulinaa, käyttivät esittelijät aikaa asiansa kertomiseen. Erittäin hyödyllistä oli se, että ohjaajia oli monesta eri yksiköstä. Välillä kysymykset olivat niin yksityiskohtaisia, että oli hyvä, kun pystyi kääntymään jonkun toisen puoleen, joka ehkä tiesi asiasta enemmän. 

Monille Niemikotisäätiö olikin jo ennestään tuttu. Iso osa oli jo meidän palvelunkäyttäjiämme, jotka halusivat tulla moikkaamaan tuttuja ohjaajia, tai kysymään palveluihinsa liittyviä asioita. Monet myös kertoivat avoimesti, kuinka kiitollisia olivat siitä, että ovat päässeet joidenkin meidän palveluiden piiriin. Osa standilla käyneistä oli alan ammattilaisia, jotka olivat kiinnostuneet Niemikotisäätiöstä tai Niilosta omia asiakkaitaan ajatellen, ja kävipäs joku kysymässä työpaikkaakin meiltä. Kaiken kaikkiaan kiinnostus oli suurta, ja messuilla vieraili kahden päivän aikana 4400 ihmistä, joista suurin osa kohdattiin meidänkin osastollamme. 


Palautetta ja jälkeenpäin kuultua

Eri toimijoiden ammattilaiset olivat kehuneet Niemikotisäätiön osaston ulkoasua, sekä esittelijöiden toimintaa ja tapaa kohdata ihmisiä. Vaikutuksen teki moneen myös se, että kokemusasiantuntijat olivat isossa roolissa messujen toteuttamisessa, ja Niilo-apinat oli koettu piristävänä yksityiskohtana. Muutenkin jo messuilla monet kehuivat yksityiskohtiamme, esimerkiksi Niilo -banaaneja. Myös banaanipuu oli monen mielestä hauska. 

Kaiken kaikkiaan messut oli hyvin onnistuneet, aikataulut suunnittelussa ja esittelijöiden työvuoroissa pitivät ja saimme tuotua Niemikotisäätiötä ja Niiloa hienosti esille. Iso kiitos kaikille mukana olleille, sekä esivalmisteluissa auttaneille, näin hieno onnistuminen ei olisi ollut mahdollista ilman teidän kaikkien panosta!

Messuraportin kirjoitti: Satu Hartikainen
Niilo -yhteenveto: Pasi Tuominiemi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *