Kuntoutujan kohtaaminen

Kokemusasiantuntijan opas: osa 4

Kun ihmisellä on paha olla tai vaikea elämäntilanne, kuulluksi tuleminen on todella tärkeää. Kuuntelijan tarvitsemat taidot ovat rauhallisuus, rakentavuus, hiljaa olo ja keskittyminen. Kuuntelijan kannattaa välttää neuvomista ja valmiiden ratkaisujen tarjoamista, koska jokainen on oman itsensä ja elämänsä asiantuntija, ei muiden. On parempi esittää kysymyksiä ja keskittyä kuunneltavan tunteisiin ja tarpeisiin. Hyvä kysymys on avoin eikä johdatteleva eli siihen voi vastata laajemmin kuin kyllä tai ei.

Kuvassa kaksi henkilöä keskustelevat. Puhekuplissa lukee: Mitä kuuluu? / Mikä hätänä?, Mitä kaipaat? / Mitä voisin tehdä?, Ymmärsinkö oikein, että..? / Nyt en ihan ymmärtänyt. Mitä tarkoitat?
Kolme puhekuplaa eri väreissä: sinisessä lukee Kuulostaa __________, oranssissa En tiedä, mitä sanoisin, ja vihreässä Mmm. / Niin. / Jatka. / Kuuntelen.

Puheen lomassa kuuntelijan kannattaa näyttää, että hän kuuntelee. Paikallaan oleminen, keskittyminen ilman häiriötä ja avoin asento, kädet sivuilla tai sylissä kertovat toisen kuuntelevan. Käsiä puuskassa tai lantiolla pitävä ihminen voi vaikuttaa torjuvalta tai vihaiselta. Kuuntelusta voi viestittää myös äännähdyksillä ja muutamilla sanoilla.

Kuuntelulle kannattaa varata sopiva hetki, jolloin molemmilla on reilusti aikaa ja tilanne on rauhallinen. Kuuntelijan tulee huomioida oma jaksamisensa ja kertoa siitä kuunneltavalle. Molemmille sopiva hetki luo turvallisen ilmapiirin ja kertoo kuunneltavalle, että hän on tärkeä. Usein pelkkä asioiden ääneen sanominen riittää eikä keskustelun sinänsä tarvitse johtaa mihinkään. Joskus on helpompaa puhua, kun samalla tehdään jotain. Tästäkin voi kysyä kuunneltavalta.

Missä ja milloin sinun mielestäsi olisi hyvä puhua?

En jaksa enää kuunnella. Voimmeko jatkaa ____________ ?

En jaksa / ehdi juuri nyt kuunnella. Voimmeko jutella _____________ ?

“Se on parasta tietoa, minkä on itse elänyt läpi.”

Harri Henttinen
kokemus-kouluttaja, kirkkoherra

HS Kuukausiliite marraskuu 2017

Seinätaulu, jossa kysytään, mikä on tärkeintä vertaistuessa. Neljä vaihtoehtoa: Toivon saaminen, Luottamus, Kuulluksi tuleminen, Yhteisöllisyys, joissa on erilaisia määriä vedettyjä viivoja.


Piirros polusta, joka kulkee vihreiden puiden ja ruohikkoisen maiseman läpi.

Tämä kirjoitus on osa Aino S:n tekemästä Kokemusasiantuntijan oppaasta. Opasta käytetään keskeisenä oppimateriaalina Niemikotisäätiön kokemusasiantuntijakoulutuksessa, joka täyttää 10 vuotta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *